
Pensums- og øvingsframdrift, V 2013
Framdriftsplanen i pensum for kommende uker skal bli angitt.
Det blir også nevnt hva som blir starttema
i nærmest kommende uke,
og hvilken side i læreboka
man nådde i tilbakelagte uker.
Oppgavene (med løsning) er tatt fra øvingsoppgavesamlinga
som ligger på nettadressen
http://www.ux.uis.no/~finjord/
Oppgaver gitt (nevnt) i en uke, blir vanligvis gjennomgått
i uka etter.
Man kan også spørre
foreleseren om dem pr. epost,
eller møte på kontoret E-535, foruten selvsagt i auditoriet.
Studentassistent regneøving tirsdag 08.15-09.00:
Yen Adams Sokama-Neuyam.
Uke 2:
A: 1, 2, 3
Påmelding på lablista begynte
på tirsdag i denne uka, på papirkopier av lista medbrakt av
foreleseren.
(NB!
Som også påpekt annensteds: Laben kjøres i ukene
10, 11 og 12!)
Husk å koordinere labpåmeldingene dine slik at det blir minst
mulig kollisjon med lab i andre fag!
BESKJED fra fakultetsadministrasjonen:
Konteeksamen blir avholdt i ukene 7, 8, 9 og 10.
En mulighet for kollisjon mellom lab og eksamen i uke 10 kan
oppstå, for enkeltes vedkommende.
Å unngå dette ligger utenfor den fagansvarliges makt!
Men vi skal løse eventuelle slike problemer på den best
tenkelige praktiske måte.
Vi startet forelesningene på tirsdag med å gjennomgå
stoffet om kurset på UiS-nettet, og deretter
kapittel 1.
På torsdag, start på kapittel 2:
Fast stoff vs. fluid, gass vs. væske, størrelsesdef., kompressibilitet;
sp. v. væsker, tilst.likn. og kompressibilitet gass, standardatmosfære;
ideell fluid, viskositet.
MERK: I avsnitt 2.7 innførte vi en
notasjonsforandring
i forhold til læreboka.
Liksom nå ved starten vil forelesningsnotater ofte komme
på nettet PÅ FORHÅND.
Hensikten er at man skal kunne FORBEREDE SEG til forelesningene.
Det er IKKE LURT mht. eksamen å bare lese notatene og SLØYFE
FORELESNINGENE ...
Nådd side 30.
Uke 3:
A: 4
Den er svært lik eksamensoppgave nr. 1, mai 2007!
B: 2, 3
Avslutning av kapittel 2:
Viskositet, overflatespenning og kapillaritet, damptrykk;
kopier av kurveblad for
absolutt og
kinematisk viskositet.
Deretter, start på kapittel 3:
Trykkets isotropi;
fluidstatikkens grunnlikning med eksempel
3.1.
OBS! Vi formulerte grunnlikninga på en generell måte
med vektornotasjon, der ∇-operatoren inngår. For ei
påminning om ∇-operatorens egenskaper, se øverst side 2 i et
notat om
substansiell derivert som skal brukes i ei seinere uke.
Til regneeksempel 3.1 i læreboka:
Standardatmosfæretrykket uttrykt i "psia"
(pounds per square inch absolute) er å finne i
tabellverdi-lenka på
regneoppgave/løsningssida.
Generelt i den forbindelse:
Alt som trenges av tabellverdier og formler i regneøvingene,
skal være å finne via hhv.
tabellverdi-lenka og
formler og uttrykk-lenka på
regneoppgave/løsningssida.
Nådd side 51.
Uke 4:
B: 4, 7, 10 samt eksamensoppgave nr. 1, desember 2009
(eksamensoppgaven likner eksempel/oppgave 3.8.2 fra læreboka,
gjennomgått i denne uka - skjønt plassering av vertikalkomponenten
er funnet på en annen men ekvivalent måte)
Videre i kapittel 3:
Head og
gaugetrykk;
trykkmåling (sistnevnte tema
behandlet mer kortfattet enn i læreboka);
kraft på plan flate og
trykksenterbegrepet;
kraft på krum flate,
med læreboksoppgaven
3.8.2 som eksempel.
For kraft på krum flate fant vi en VIKTIG TING:
DET ER IKKE STØRRELSEN AV DET KRUMME AREALET, MEN
AREALET AV DEN PLANE PROJEKSJONEN, SOM SKAL SETTES INN NÅR
HORISONTALKOMPONENTEN BEREGNES!
I forbindelse med kraft- og trykksenterberegningene trengs
treghetsmomenter og flatesenterplasseringer fra
Appendiks A.7 i læreboka.
De viktigste (for oss) av disse finnes også i lenka
Formler og uttrykk i
oppgave/løsningssamlinga.
Nådd side 81.
Uke 5:
B: 11
C: 2, 4, 6
Fullført kapittel 3:
Lærebokseksemplet
3.5 (ikke gjennomgått i år);
oppdrift og stabilitet, og
akselererte fluidmasser, med oppgave
B.13 og dens
løsning som eksempel.
PASS PÅ:
For at Arkimedes' lov skal kunne brukes til å beregne oppdrifta
på et helt neddykka legeme,
er det ei forutsetning at det er omgitt av et ubrutt område av bare
en og samme fluid!
Oppgavene B. 10 og
B. 12 er eksempler
på situasjoner hvor Arkimedes' lov av den grunn ikke
kan brukes.
(I sistnevnte oppgave er det riktignok regneteknisk nyttig å
bruke Arkimedes' lov likevel, når man i tillegg innfører et
korreksjonsledd slik som gjort i den utlagte løsninga.)
Et klassisk eksempel på akselererte fluidmasser
(ikke pensum, gjennomgås ikke) er
roterende kar, behandlet i avsnitt
5.17 på en forskjellig måte. Lenka kan lære
matematikkinteresserte å lage rotasjonsparaboloider i en
kaffekopp.
Over på kapittel 4:
Strømtyper, laminær og turbulent strøm,
stasjonær og uniform strøm, bane-, strøm- og
streklinjer;
strømrate og middelhastighet,
fluidsystem og kontrollvolum (VIKTIG!),
kontinuitetslikninga.
Nådd side 110.
Uke 6:
C: 7, 10a
D: 1, 3
Avrunding kapittel 4:
Kontinuitetslikninga (avsluttende eksempel);
1-, 2- og 3D strøm, referansesystemer for strømproblemer;
hastighet og akselerasjon ved stasjonær og ikkestasjonær strøm, med tilhørende figur.
Avsnittene 4.12 og 4.13 får altså ei
felles og litt anna behandling (med ∇-operator) enn i
læreboka.
Sjekk gjerne opp ∇-operator-formalismen på forhånd!
Deretter start på kapittel 5, med
Bernoulli-likninga
som innledende stikkord:
Energiformer og α-faktoren.
Nådd side 131.
Uke 7:
D: 4, 5, 7
Kapittel 5, fortsatt:
Stasjonær bevegelse langs strømlinje (Bernoulli-likninga),
trykk i fluidstrøm;
grafisk oversikt
over kommende utledning av den generelle energilikninga;
energilikning for en stasjonær
strøm.
Vi innså at:
Bernoulli-likninga er en integrert versjon av
Newtons 2. lov, og tilsvarer altså likninga i partikkeldynamikken som
uttrykker energibevarelse. --
Hvorfor tok vi med ei differensiell tverrsnittsforandring ved utledning
av likningene (5.7) og (5.14), når innvirkninga likevel ble borte
i sluttsvarene?
Her er den ikke-trivielle
forklaringa å finne.
Man (foreleseren inkludert) snakker av og til litt slurvet om "Bernoulli"
(likninga for ideell strøm langs en strømlinje),
eventuelt "Bernoulli med tapsledd", også
der det egentlig dreier seg om den til praktisk bruk mer nyttige
energilikninga.
Formuleringer med energi pr. vektenhet
(head) gir en nyttig visualisering
av energibidrag. De kan sammenliknes med potensiell energi representert
som høydeforskjeller i tyngdefeltet ved jordoverflata.
Nådd side 147.
Uke 8:
D: 8, 9, 12, 13
Tirsdag denne uka bare
regneøving (9:15-10:00), tirsdagsforelesninga måtte avlyses --
og starten på kapittel 6 dermed utsettes til neste uke.
Mer kapittel 5:
Versjon for kompressibel strøm;
total head, effektbetraktninger;
kavitasjon,
med eksempel 5.9 i SI-versjon;
definisjon av trykklinje og energilinje;
head-tap ved neddykket utstrøm;
løsninga av
eksamensoppgave 2
fra september 2001 ble påbegynt.
Visualisering av
tapshead
er mulig i mange praktiske situasjoner.
Noen løsninger til Bernoulli-oppgaver, i oppgavesamling og
eksamensoppgaver), ser svært kortfattete ut.
BEGRUNNELSEN kommer her:
Slike oppgaver har mange felles elementer,
som det er unødvendig å gjenta detaljbehandlinga av
gang på gang!
(Noen detaljer i løsninga av
eks.oppg. 2 sept. 2001,
et typisk eksempel på å finne hastighet fra energilikninga,
ligger også i
begrunnelses-lenka.)
Pitotrør, nevnt i avsnitt 5.11:
Rør som i motsetning til piezometerrør bøyer av 90°
og har åpning rett mot en fluidstrøm, de kan da måle
stagnasjonstrykket. En kombinasjon av pitot- og piezometerrør
inngår i den klassiske
metoden for hastighetsmåling for fly.
Pitotør forekommer i D.19 med
løsning, gitt som øvingsoppgave.
De behandles også i lærebokas avsnitt 11.3 side 496-500
(ikke pensum).
Nådd side 184.
Uke 9:
D: 15, 19
F: 3 (kikk gjerne på løsninga først), 7,
8 (denne er "kvalitativ", med lite regning)
Løsninga av
eksamensoppgave 2
fra september 2001 avrunda.
Start på kapittel 6:
Utledning av impulssatsen;
Navier-Stokes-likningene;
impulskorreksjonsfaktoren;
eksempel: oppgave 6.3.1/F.1
løst på samme måte som
oppgave
D.3;
Anvendelser av impulssatsen, med eksempel
6.1/oppgave F.2
løst på smartere måte
enn i læreboka.
Den uventa enkle
formen på resultatet fra
F.2
er i slekt med tilsvarende for hydraulisk sprang, avsnitt 10.18 side 460
og likning (10.48). Utafor pensum selv om det er
behandla i oppgave F.4 med
løsning.
Men interessant og universelt:
Tenkt over at der vannstrålen fra kranen treffer bunnen av vasken
på badet,
er det først et område med rask og grunn strøm,
innafor et ringforma sprang til langsommere og dypere strøm
utafor?
Nådd side 193.
Uke 10:
LABUKE 1 !
Rapportfrist
F: 11, 13, 15 (til uke 12!)
Fortsettelse av kapittel 6:
Kraft på "trykkføringer",
med eksempel 6.2 fra læreboka
samt løsning av
oppgave 2 fra eksamen i november 2008;
kraft på stillestående skovl;
absolutte og relative hastigheter;
kraft på bevegelige skovler.
Angående skovler:
På side 687 i læreboka finner man et bilde av en
Peltonturbin.
Nådd side 206.
Uke 11:
LABUKE 2 !
Rapportfrist
H: 3
På tirsdag i denne uka, ikke forelesning eller øvingsgjennomgang
på grunn av "Åpen dag".
Avslutning av kapittel 6:
Strålereaksjon;
rakett- og jetframdrift;
oppgave F
19 som eksempel.
Deretter, de 4 første avsnittene av kapittel 7:
Similaritet og modelltesting.
Begrunnelsen for similaritet i læreboka er "håndfast".
Oppgave G.5 med
løsning (ikke pensum!) gir den
egentlige matematiske begrunnelsen for similaritet, ved skalering av
Navier-Stokes-likninga.
Mange vil like den matematiske begrunnelsen best!
Nådd side 238.
Uke 12:
LABUKE 3 !
Rapportfrist
H: 6, samt eks.oppg. 4, mai 2001 med løsning
I: 2, 5b
Videre om modelltesting, med lærebokseksemplene
7.2 og 7.3.
Deretter:
dimensjonsanalyse;
Pi-teoremet, kort og
langt framstilt;
lærebokseksemplet 7.4.
Kapittel 8 -- samt laboppgave 5 -- nevner et kritisk Reynoldstall for
rørstrøm. Men det finnes også et
kritisk Froudetall
(ikke pensum!) for overflateskips
bevegelse;
figuren for dette er henta fra det
seriøse fysikktidsskriftet Physics Today.
Såvidt start på kapittel 8:
Laminær og turbulent strøm,
kritisk Reynoldstall, hydraulisk radius.
Excel-plotteproblemer med labrapportene?
(Husk advarselen nær slutten av denne
lenka!) Prøv i så fall denne
tutorialen.
Nådd side 258.
Uke 14:
I: 7, 9, 12, 21
(9: δ-uttrykket allerede funnet i forelesningene som (8.38);
δ_l er en alternativ notasjon for δ_v)
Videre i kapittel 8:
Rørfriksjon, sirkulært tverrsnitt, laminær strøm;
innløpsbetingelser laminær strøm;
turbulent strøm;
viskøst subsjikt i turbulent strøm;
hastighetsprofil i turbulent strøm.
Integrasjonsdetaljene i utregninga av det turbulente hastighetsprofilet er
ikke eksamenspensum
(men det er ikke forbudt å sjekke dem opp
her
likevel
).
Nådd side 279.
Uke 15:
I: 11, 17, 19,
eks.oppg. h2011/3 m/ løsning
Fullføring av kapittel 8-stoffet:
Rørs ruhet, diagram for friksjonsfaktor;
løsning av rørstrømsproblemer;
"små" tap ved turbulent strøm;
oversiktseksempel;
rørledning med pumpe eller turbin;
rør i serie eller parallell.
Her
er en lenke til noen hjelpenotater.
Nådd side 355.
Uke 16:
E: 3b, 5ab, 6, 7, 12
Behandlet kapittel 14:
Kontinuitetslikninga på differensiell form;
roterende strøm og rotasjonsfri strøm;
sirkulasjon og virvling;
strømfunksjonen;
eksempler på strømfelt;
hastighetspotensialet;
ortogonalitet
og strømlinjelikninga;
strøm i porøst medium.
En mikroskopisk justering av
pensum i avsnitt 14.7
(utledning av strømlinjelikninga
inkludert) ble gjort.
Startet side 622, nådd side 646. Pensum dermed tilbakelagt!
Uke 17:
Første time tirsdag: Gjennomgang oppgaver gitt uke 16.
Resterende 3 timer:
Avrunding -- oppgaveregning som repetisjon.
Klikk HER -- da får du lista over oppgavene i denne "pensumstverrsnittsgjennomgangen".
HER ligger et notat om samsvaret mellom funksjonsformer for kilde og fri virvel,
som gjelder oppgavene E.4 og E.5, nevnt til slutt torsdag uke 17 --
vil bli kommentert i 2. time 30. april.
Som tidligere:
Blant de 15-20 delspørsmålene fordelt over de 5 oppgavene ved eksamen,
kan det komme 3-4 delspørsmål av teoretisk karakter.
At man forberedte seg ved å lese pensum i læreboka og følge med i forelesningene
(i tillegg til å regne oppgaver) gjennom semesteret, var derfor lurt.
Uke 18 (bare tirsdag 30. april!):
Gjennomgang hele eksamenssettet v2010 m/ løsning 08:15-09:00.
Lurt å forberede seg.
Deretter, generell spørre-anledning fra 09:15.
Eksamen våren 2013: Mandag 3. juni, 09:00-13:00
Eksamen var på 4 timer.
Det var 5 oppgaver, som alle skulle besvares. Karakter ble beregnet både
med lik vekt på hver oppgave og på hvert delspørsmål,
og den beste blir satt ved forskjellig resultat
(kan forekomme ved ulike antall spørsmål pr. oppgave).
Det var anledning til å ta med 1 stk.
"bestemt, enkel kalkulator (type C)", og 1 stk. valgfri standard
formelsamling (Cappelen, Knudsen, Rottmann, Øgrim, ... ).
På side 1 i oppgavesettet var det som alltid
ei oppregning av alle formlene man trenger for å løse
oppgavene.
På eksamensoppgavenettsida ble
rett etter eksamen
oppgavesettet og et kortfattet løsningsforslag lagt ut.
Og etter retting og levering av sensur til TN-administrasjonen,
fordelingsstatistikken for karaktersettinga.
Se også statistikken
for alle eksamener i faget fra og med 2004.
|

Oppdatert 11. juni 2013.
|