Framdriftsblogg i BIT260 Fluidmekanikk våren 2011


Pensums- og øvingsframdrift, V 2011

 

Framdriftsplanen i pensum for kommende uker skal bli angitt. Det blir også nevnt hva som blir starttema i nærmest kommende uke, og hvilken side i læreboka man nådde i tilbakelagte uker.

Oppgavene (med løsning) er tatt fra øvingsoppgavesamlinga som ligger på nettadressen

http://www.ux.uis.no/~finjord/

Oppgaver gitt (nevnt) i en uke, blir vanligvis gjennomgått i uka etter.
Man kan også spørre foreleseren om dem pr. epost, eller møte på kontoret E-535.

Studentassistent regneøving torsdag 08.15-09.00: Peter Bergesen Kolstø.



Uke 1:
     A:  1, 2, 3 
Påmelding på lablista begynner når vi kjenner timeplanen for laben.
Koordiner labpåmeldingene dine slik at det blir minst mulig kollisjon med lab i andre fag!

I forelesningene unnagjort kapittel 1 første dag, i tillegg til en generell oversikt over stoff om kurset som ligger på UiS-nettet. I første torsdagstime DENNE uka, forelesning.

Kurset har ei lita NOTASJONSFORANDRING mht. gasslikning og spesifikt volum i forhold til læreboka - se dette notatet.

Fra kapittel 2: Fast stoff vs. fluid, gass vs. væske, størrelsesdef., kompressibilitet;
sp. v. væsker, tilst.likn. og kompressibilitet gass, standardatmosfære;
ideell fluid, viskositet, overflatespenning og kapillaritet, damptrykk;
kopier av kurveblad for absolutt og kinematisk viskositet.

Nådd side 33.
Uke 2:
     A:  4, 5, 6
         4 er svært lik eksamensoppgave nr. 1, mai 2007!
     B:  1, 2 samt eksamensoppgave nr. 1, desember 2009
         (B.1 bare hvis tid og matematisk interesse! 
         En detalj i løsninga av B.1a er tatt grundigere her)

I første regneøvingstime gjennomgikk stud.ass. Peter oppgavene gitt i uke 1, samt notatet om dobbellogaritmiske diagrammer fra laboppgavetekstsida.
Påmelding på lablista starta på onsdag.

Vi fullførte viskositet og resten fra kapittel 2. Fra kapittel 3, først avsnittene om trykkets isotropi, fluidstatikkens grunnlikning og eksempel 3.1, head og gaugetrykk, samt trykkmåling.

OBS! Vi formulerte "grunnlikninga" på en generell måte med vektornotasjon, der ∇-operatoren inngår. For ei påminning om ∇-operatorens egenskaper, se øverst side 2 i et notat om substansiell derivert som skal brukes i ei seinere uke.
Til regneeksempel 3.1 i læreboka: Standardatmosfæretrykket uttrykt i "psia" (pounds per square inch absolute) er å finne i tabellverdi-lenka på regneoppgave/løsningssida.
Generelt i den forbindelse: Alt som trenges av tabellverdier og formler i regneøvingene, skal være å finne via hhv. tabellverdi-lenka og formler og uttrykk-lenka på regneoppgave/løsningssida.

Vi begynte deretter på kraft på plan flate og trykksenterbegrepet.

Nådd ned side 66.
Uke 3:

Onsdag: Tidligdialog-emnekontakt valgt.

     B:  4, 7, 10, 11

Vi fortsatte først på kraft på plan flate og trykksenterbegrepet, og eksempelet 3.5.
Deretter kraft på krum flate, med læreboksoppgaven 3.8.2 som eksempel.
Vi gikk til slutt gjennom oppdrift og stabilitet, samt akselererte fluidmasser, med oppgave B.13 med løsning som eksempel.

For kraft på krum flate fant vi en VIKTIG TING:
DET ER IKKE STØRRELSEN AV DET KRUMME AREALET, MEN AREALET AV DEN PLANE PROJEKSJONEN, SOM SKAL SETTES INN NÅR HORISONTALKOMPONENTEN BEREGNES!
I forbindelse med kraft- og trykksenterberegningene trengs treghetsmomenter og flatesenterplasseringer fra Appendiks A.7 i læreboka. De viktigste (for oss) av disse finnes også i lenka Formler og uttrykk i oppgave/løsningssamlinga.
Eksempel/oppgave 3.8.2 er nesten identisk med eksamensoppgave nr. 1 fra desember 2009, gitt i uke 2 som regneoppgave til denne uka.
Og ooops så viktig:
For at Arkimedes' lov skal kunne brukes til å beregne oppdrifta på et helt neddykka legeme, er det ei forutsetning at det er omgitt av samme fluid hele veien rundt!

Et ofte brukt eksempel på akselererte fluidmasser (ikke pensum, ikke gjennomgått) er roterende kar, behandlet i avsnitt 5.17 på en forskjellig måte. Lenka kan lære matematikkinteresserte å lage rotasjonsparaboloider i en kaffekopp.

Nådd side 96.
Uke 4:
     C:  4, 6, 8ab, 10a

Vi tok for oss kapittel 4:
Strømtyper, laminær og turbulent strøm, stasjonær og uniform strøm, bane-, strøm- og streklinjer;
strømrate og middelhastighet, fluidsystem og kontrollvolum, kontinuitetslikninga;
1-, 2- og 3D strøm, referansesystemer for strømproblemer;
hastighet og akselerasjon ved stasjonær og ikkestasjonær strøm med tilhørende figur.
(Det avsluttende eksemplet i notatene til avsnitt 4.12/13 ble utsatt til uke 5.)

Avsnittene 4.12 og 4.13 får altså ei felles og litt anna behandling (med ∇-operator) enn i læreboka.

Nådd side 126.
Uke 5:
     C:  7
     D:  1, 3, 6, 7

Tema for forelesningene i denne uka var kapittel 5, med stikkord Bernoulli-likninga.
Energiformer og α-faktoren;
stasjonær bevegelse langs strømlinje (Bernoulli-likninga), trykk i fluidstrøm;
energilikning for en stasjonær strøm.
(Eksempel 5.4 i notatene til avsnitt 5.6 ble utsatt til uke 6.)

Kort og presist røpet: Bernoulli-likninga er en integrert versjon av Newtons 2. lov.
Hvorfor tar vi med ei differensiell tverrsnittsforandring ved utledning av likningene (5.5) og (5.14), når innvirkninga likevel blir borte i sluttsvarene? Den ikke-trivielle forklaringa finnes her.
Man snakker av og til litt skjødesløst om "Bernoulli-likninga", eventuelt "Bernoulli-likninga med tapsledd", også der det egentlig dreier seg om den mer generelle energilikninga.

Nådd side 146.
Uke 6:
     D:  9, 12, 13, 19
Videre i kapittel 5:
Versjon for kompressibel strøm;
total head, effektbetraktninger;
Kavitasjon, med eksempel 5.9 i SI-versjon;
definisjon av trykklinje og energilinje;
head-tap ved neddykket utstrøm.
Løsninga til eksamensoppgave 2 fra september 2001 ble gjennomgått.

Formuleringer med energi pr. vektenhet (head) gir en nyttig visualisering av energibidrag. De kan sammenliknes med potensiell energi representert som høydeforskjeller i tyngdefeltet ved jordoverflata.
Visualisering av tapshead er mulig i mange praktiske situasjoner.

Pitotrør, nevnt i avsnitt 5.11: Rør som i motsetning til piezometerrør bøyer av 90° og har åpning rett mot en fluidstrøm, de kan da måle stagnasjonstrykket. Slike rør inngår i den klassiske hastighetsmålingsmetoden for fly. Pitotrør forekommer i D.19 med løsning, som blir gjennomgått i uke 7. De behandles også i lærebokas avsnitt 11.3 side 496-500 (ikke pensum).

Noen løsninger til Bernoulli-oppgaver ser svært kortfattete ut.
HEMMELIGHETA
ble gjennomgått:
Slike oppgaver har mange felles elementer, som det er unødvendig å gjenta detaljbehandlinga av gang på gang!
(Noen detaljer i løsninga av eks.oppg. 2 sept. 2001, et typisk eksempel på å finne hastighet fra energilikninga, ligger også i "hemmelighets"-lenka.)

Nådd side 184.
Uke 7:
     D:  15
     F:  3, 7, 8
Vi begynte på kapittel 6 i denne uka:
Utledning av impulssatsen;
Navier-Stokes-likningene;
impulskorreksjonsfaktoren, som eksempel oppgave 6.3.1/F.1 løst på samme smarte måte som oppgave D.3;
anvendelser av impulssatsen, med eksempel 6.1/oppgave F.2 løst på smartere måte enn i læreboka;
kraft på "trykkføringer", med eksempel 6.2 fra læreboka.

Løsninga til oppgave D.16 er blitt korrigert.

Det uventa enkle resultatet fra F.2 er i slekt med tilsvarende for hydraulisk sprang, avsnitt 10.18 side 460 og likning (10.48). Et dagligdags fenomen, utafor pensum selv om det er behandla i oppgave F.4 med løsning.
Men interessant:
Tenkt over at der vannstrålen fra en krane treffer bunnen av en vask, er det først et område med rask og grunn strøm, men så et ringforma sprang til langsommere og dypere strøm utafor?

Nådd side 198.
Uke 8:
     F:  11, 13, 15, 19
Videre i kapittel 6:
Som ekstra "trykkføringseksempel", løsning av oppgave 2 fra eksamen i november 2008;
kraft på stillestående skovl;
absolutte og relative hastigheter;
kraft på bevelige skovler;
strålereaksjon; rakett- og jetframdrift.

På side 687 i læreboka finner man et bilde av en Peltonturbin.

Nådd side 211, og dermed side 231.
Uke 9:
     Til kap. 6: Eksamensoppgave 1989/2
     H:  3ab, 5, 6
Start på kapittel 7 på onsdag i denne uka:
Similaritet og modelltesting
med løst eks.oppg. 5, des. '09 som ekstra eksempel;
dimensjonsanalyse.

Begrunnelsen for similaritet i læreboka er "håndfast". Oppgave G.5 med løsning (ikke pensum!) gir den egentlige matematiske begrunnelsen for similaritet, ved skalering av Navier-Stokes-likninga.
Mange vil føle at den matematiske begrunnelsen er mest tilfredsstillende!

Nådd side 247.
Uke 10:
LABUKE 1 ! Rapportfrist
     H:  6, 11, samt løst eks.oppg. 5, sept. 2001
     I:  2, 7
Kapittel 7 forts.:
Pi-teoremet, kort og langt framstilt,
eksemplifisert ved lærebokseksemplet 7.4.

Start på kapittel 8, rørstrømsberegning ved friksjonstap:
Laminær og turbulent strøm, kritisk Reynoldstall, hydraulisk radius.

I kapittel 8 omtales et kritisk Reynoldstall for rørstrøm. Men det finnes også et kritisk Froudetall (ikke pensum!) for overflateskips bevegelse. Figuren er henta fra det seriøse fysikktidsskriftet Physics Today.

Nådd side 258.
Uke 11:
LABUKE 2 ! Rapportfrist
     I:  11, 12
Videre i kapittel 8:
Rørfriksjon, sirkulært tverrsnitt, laminær strøm;
innløpsbetingelser laminær strøm; turbulent strøm;
viskøst subsjikt i turbulent strøm.

Nådd side 273.
Uke 12:
LABUKE 3 ! Rapportfrist
     I:  9, 17, 18
Videre:
Mer om viskøst subsjikt i turbulent strøm;
hastighetsprofil i turbulent strøm;
rørs ruhet, diagram for friksjonsfaktor;
løsning av rørstrømsproblemer.

Integrasjonsdetaljene i utregninga av det turbulente hastighetsprofilet er ikke pensum.

Nådd side 300.
Uke 13:
     I:  19, 21
Resten av kapittel 8:
"Små" tap ved turbulent strøm; oversiktseksempel;
rørledning med pumpe eller turbin;
rør i serie eller parallell.

Deretter kapittel 14, om ideell strøm:
Kontinuitetslikninga på differensiell form;
roterende strøm og rotasjonsfri strøm.

Vi anbefaler ikke at man bruker Excel til kurveplotting i forbindelse med laboppgavene. Mulighetene for å gjøre feil er mange! Hvis man insisterer på å bruke Excel på eget ansvar, så finnes det en Excel Tutorial om det.


Nådd side 355, hoppet til side 622, nådd til side 627.
Uke 14:
     E:  3a, 6, 7, 12
Sirkulasjon og virvling; strømfunksjonen;
eksempler på strømfelt; hastighetspotensialet;
ortogonalitet og strømlinjelikninga;
strøm i porøst medium.

Nådd pensumsavslutning på onsdag, side 646.
På torsdag:
     Repetisjonsbegynnelse: Gjennomgang av en eksamensoppgave.

Uke 15:
     Repetisjonfortsettelse:
     Gjennomgang av noen flere oppgaver som et "tverrsnitt" gjennom pensum;
     vanlig oppgaveløsningsgjennomgang i første time på torsdag.

HER (klikk!), ei liste over alle oppgavene som ble gjennomgått.
Og HER (klikk!), foreleserens treffetid i påskeuka.


VEL OVERSTÅTT PÅSKE

Uke 17 (26.-29. april):
      På onsdag, mer repetisjon via (eksamens)oppgavegjennomgang.
      Torsdagsdobbelttimen sløyfet!


Eksamensdato våren 2011: Onsdag 11. mai

Eksamen var på 4 timer. Det var 5 oppgaver, som alle skulle besvares. Karakter ble beregnet både med lik vekt på hver oppgave og på hvert delspørsmål, og den beste ble satt hvis det ble forskjellig resultat.

Det var anledning til å ta med 1 stk. "bestemt, enkel kalkulator (type C)", og ei valgfri standard formelsamling.

På side 1 i oppgavesettet kom ei oppregning av alle formlene man trengte til å løse oppgavene.

Oppgavesettet og et kortfatta løsningsforslag ble lagt ut på
eksamensoppgavenettsida rett etter at eksamen var over.

Karaktersettinga ble levert 27. mai.
Karakterstatistikken for både denne eksamenen og for alle fra og med 2004 ligger på its:learning.



GOD


SOMMER!


Oppdatert 27. mai 2011.