Stavanger Astronomiske Forening

Asteroidene

Nyhetsarkiv 2010

Leif Magne beste elev på UiS

cand. astr. Leif Magne Svendsen har studert astronomi på UiS i vår og ble beste elev på kurset, delt med en annen student. Før foredraget Leif Magne skulle holde 1/9, fikk han en bok overrakt fra professoren sin, Henning Knutsen ( t.v. på bildet ).

Terje Holte æresmedlem NAS

Terje Holte ble utnevnt til æresmedlem i NAS på årsmøte 26 mai 2010

Besøk fra NASA på Vitenfabrikken i Sandnes

Gode nyheter. Hold av onsdag 25 august (beklager at det ble en onsdag men det passet ingen andre kvelder) for et besøk til Vitensenteret. Dr. Tara Estlin fra NASA JPL holder et foredrag som starter kl 18:00. Hennes jobb er blant annet kjøring og styring av roverene på Mars. Fullstendig utlysning finner du her

12 aug. 2010

Forskningsdagene 2010

Fra forskningsdagene 2009, Domkirkeplassen, Stavanger

SAF kommer til å delta med stand på årets forskningsdager:
Begge dager åpent 12 - 15
  • Lørdag 25/9 Vitenfabrikken, Sandnes
  • Lørdag 2/10 Domkirkeplassen, Stavanger

Perseidene 2010

Metorsvermen Perseidene lover bra i år, det blir lite måne. Denne meteorsvermen opptrer årlig. Selv om det stadig blir gjort nye forsøk på å spå hvor mange meteorer det kommer til å bli, så er dette nokså usikkert. Meteorsvermen er aktiv fra nå av og til midten av august, meteor-raten øker gradvis til maksimum 12 og 13 august for så å stilne av fort. 11 august skal også være bra. Radianten ( punktet der meteorene ser ut til å stråle ut fra ) er i Perseus, som står lavt i øst ved midnatt, og stiger etterhvert. Meteorene opptrer over hele himmelen, der radianten er, er de veldig korte, da de kommer rett mot oss her. Merk at det er fra midnatt og til daggry det er best å se meteorer, det kommer av at vår plassering på Jorden da vender mot Jordens banebevegelse.

Det kommer nok til å være folk fra SAF til stede på Byhaugen 11 - 13 aug. om kveldene. De som vil være med trenger bare å møte frem. Perseidene kan du se fra hvor som helst bare det ikke er strølys, de fleste er svake.

Fritt oversatt fra Earthsky.org. Les originalteksten ( på engelsk) her.

29 jul. 2010

MINNEFEST FOR PLANETEN PLUTO

Avholdes fredag 23 april på Hinna Bistro, fra kl. 19:30 og til vi blir hivd ut.

Den 24 aug. 2006 vedtok IAU en definisjon på hva som er en planet og hva som ikke er det, og Pluto rykket ned til dvergplanet mellom mange andre. Vi bestemte oss for å holde et gravøl, men det har blitt avlyst og utsatt mange ganger. Denne gangen skal det skje!

Hinna Bistro, Hinnasvingene 50, 4018 STAVANGER
Klikk på kartet for å komme til Gule Sider