Subject: Re: Eksamener (fwd)
From: Svein M Skjaeveland <[email-masked]>
To: Per Arne Bjørkum <[email-masked]>
Date: Thu, 26 Feb 2009 16:17:07 +0100 (MET)

Per Arne,

Jeg sendte dette til deg for en uke siden, men jeg kan ikke se at du har
svart. Det har ingen hast for meg, men siden du har gitt meg en slags
bestilling gjennom vår overenskomst, så trenger jeg i så fall en
tilbakemelding.

Det jeg spør om er:

1. Er min formulering foran og bak din OK?
2. Hvilke foreslåtte tider kan du møte? Det er nok å prøve å fastsette det
   første møtet foreløpig.

Svein

---------- Forwarded message ----------
Date: Thu, 19 Feb 2009 20:49:49
From: Svein M Skjaeveland <[email-masked]>
To: Per Arne Bjørkum <[email-masked]>
Subject: Re: Eksamener (fwd)

Per Arne,

Jeg synes ditt utkast er helt greitt og kan foreslå at jeg legger oppå
noen formuleringer og sender til alle ansatte. For et første
diskusjonsmøte så kan jeg foreslå en tirsdag i stolpetimene eller en
fredag rett etter vinlotteriet. Tirsdagene framover er noe opptatt av
informasjonsmøter for studentene, så jeg kan foreslå fre 6 mar, fre 20
mar, fre 27 mar, tir 31 mar, fre 3 apr, tir 7 apr, fre 10 apr; alle dager
kl 12:15, max to timer.

Videre vil jeg foreslå at emailen til de ansatte ser slik ut: (vennligst
kommenter):

--------------------------------------------------------------------
Start på email til ansatte
---------------------------------------------------------------------

Reducing the number of exams

We have to reduce the number of exams per semester in the next round of
revisions of study plans, to be valid from Fall 2010. The long term aim is
no more than 4 ordinary exams per semester, see attachment. It is
necessary to start the discussion now to be able to implement changes in
the coming December-Januar revisions.

I suggest several ways of reducing the number of exams, see attachment:

a. Combine two distinct 5sp courses into a 10sp sequence with one exam at
mid-semester for the first course, and a second exam at the end of the
exam period for the other course. The number of exams will not be reduced,
but the number of ordinary exams in the exam period is reduced. The two
courses remain distinct.

b. As for a., but there will be a new cours identified, with 10sp and a
single, common exam at the end of the semester. The lectures could be
given by several (two) teachers.

c. Avoid exams by using tests or submissions of assignments.

d. As for a. or b. but with one 5sp course in Fall the semester, and the
other during the Spring semester.

I will recommend that you start now to hunt for "partners" to merge two
5sp courses into a single course. For reference I have attached my first
try to reduce the number of exams, in September 2008. That effort
failed. We are expected to excel this next time around.

I will now get help and backing from the Dean during the whole
process. The Dean writes:

  On Thu, 19 Feb 2009, Per Arne Bjørkum wrote:

  Svein. Viser til møtet i dag.

  Vi har som et mål å redusere antall eksamener per semester. Hvis vi skal
  få det til, er det viktig at de som skal undervise ser fornuften i det.
  Hvis ikke vil vi ikke få det til.

  Det er flere grunner til at vi ønsker denne endringen. En av dem er
  studentens egne opplevelser. Studentene (som jeg har en lunsj med hver 6
  uke) har gitt klart uttrykk for det helt siden jeg startet som dekan. Nå
  skal ikke studentene bestemme, men det de opplever som et stort problem
  er viktig, fordi det går på vårt omdømme, og derfor vil det kunne
  påvirke tilstrømningen av studenter. Det også økonomiske og
  administrative grunner.

  Jeg ønsker at fornuften skal råde grunnen, og derfor ønsker jeg å være
  med på en diskusjon med de ansatte på IPT om dette, der jeg kan legge
  frem de (fornuftige) grunnene jeg ser, og der de som skal undervise (og
  andre) kan komme med sine (fornuftige) argumenter for eller imot.

  Du får selv velge formen på min involvering.

  Hilsen Per Arne

We will start the process now by an information meeting on XXXXXXX. The
Dean will present the arguments for reducing the number of exams. Then we
will have several discussions and try to identify a list of changes for
the next round of revisions.

Svein

----------------------------------------------------------------------
Slutt på email til ansatte.
---------------------------------------------------------------------